Już od najmłodszych lat warto wpajać dzieciom wartości i zachowania, które w przyszłości oddziaływać będą na otaczający ich świat. Ochrona środowiska i recykling w połączeniu z dobrą zabawą i kreatywnością tworzą idealne warunki do rozwijania świadomości ekologicznej najmłodszych pokoleń.

W Żółwinie odbyły się dwa eko-konkursy, które miały pobudzić wyobraźnię przedszkolaków. Podczas pierwszego dzieci miały wykonać zabawkę z odpadów, tak aby śmieci stały się ponownie użyteczne. Drugim zadaniem było wyhodowanie fasoli począwszy od ziarenka. – W naszym przedszkolu staramy się przywiązywać dużą wagę do działań proekologicznych, stąd oprócz stałego zachęcania do udziału w akcji zbierania nakrętek, przypominania o segregacji odpadów, prowadzenia zajęć tematycznych, pomyślałyśmy, że ciekawym pomysłem może być ogłoszenie konkursu na eko-zabawkę. Oprócz tego zaproponowałyśmy również prowadzenie dzienniczka obserwacji podczas hodowli fasoli – mówi wychowawczyni grupy „Liski”, pani Monika Smułka.

Oprócz pracy z dziećmi w szkole lub przedszkolu warto pamiętać o działaniach ekologicznych, które rodzice mogą wykonywać z nimi w domu. Segregacja odpadów do odpowiednich pojemników, zakręcanie wody podczas mycia zębów, gaszenie światła w pomieszczeniach, z których aktualnie nikt nie korzysta, lub zabieranie na zakupy własnych materiałowych toreb zamiast foliowych jednorazowych torebek – takie małe kroki pozwolą wykształcić w dzieciach ekologiczne odruchy, które w przyszłości zaowocują bardziej świadomym korzystaniem z zasobów naturalnych, jak i wpłyną na bardziej przemyślane decyzje konsumenckie. Rodzice powinni na równi z nauczycielami pokazywać dzieciom drogę do proekologicznego świata, w którym jest mniej plastiku zanieczyszczającego oceany i morza, a więcej energii powstałej z odnawialnych źródeł takich jak wiatr, słońce czy woda.

– Uważamy, że oba konkursy spełniły swoje zadanie, ponieważ pomysły i emocje, które towarzyszyły oglądaniu wystawy pokonkursowej, mogą się równać konkursom o najwyższej randze! Nic dziwnego – uważamy, że wśród nagrodzonych 25 prac być może znajduje się przyszły konstruktor lub wynalazczyni –  dodaje pani Monika.

Oczywiście nie tylko dzieci należy edukować w tematach ekologii, lokalnego oraz globalnego środowiska. Dorośli również powinni świadomie podchodzić do tego tematu, bo to z nich biorą przykład najmłodsi. Warto przez chwilę zastanowić się nad skutkami długofalowych działań, które mogą pomóc oczyścić planetę i świadomie korzystać z tego, co znajduje się dookoła. Zamiast windy wybrać schody. Zamiast słodkich gazowanych napojów – wodę ze szklanej butelki.

3a
1a
4a
5
IKONKAmini