Urząd Gminy Brwinów wprowadził możliwość wystawiania i przesłania w formie elektronicznej faktur, związanych z obowiązkiem podatkowym (VAT).


Coraz częściej w rozliczeniach kontrahentów zamiast tradycyjnej faktury papierowej używana jest faktura elektroniczna. Przechowywanie papierowych faktur jest mało wygodne, zwłaszcza gdy jest ich dużo, a e-faktury są dodatkowo proekologiczne. Dotychczas z faktur elektronicznych mogli korzystać klienci BPWiK. Urząd Gminy Brwinów również wprowadza taką możliwość dla swoich klientów.

Aby otrzymywać faktury w formie elektronicznej należy wyrazić pisemną zgodę na wystawianie i przesyłanie faktur (oświadczenie) oraz podać adres e-mail, na który będą przesyłane.

Na stronie https://bip.brwinow.pl została utworzona zakładka e-Faktura, gdzie można zapoznać się z treścią obowiązującego regulaminu oraz pobrać formularz oświadczenia o akceptacji wystawiania i przesyłania faktur. Zgoda na przesyłanie faktur drogą elektroniczną wyklucza możliwość wysyłki faktur w formie papierowej. Deklarację zgody można złożyć osobiście w Biurze Obsługi Interesanta, przesłać listownie na adres Urzędu Gminy Brwinów lub w wersji elektronicznej na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. albo poprzez skrzynkę ePUAP. Zgoda na przesyłanie faktur może być odwołana w każdej chwili – aby była skuteczna, musi być złożona w formie pisemnej.

Możliwość wystawiania faktur elektronicznych dotyczy faktur sprzedażowych – opłat cywilnoprawnych np. czynszów oraz opłat eksploatacyjnych, rezerwacji targowiska, opłat za zajęcie pasa drogowego na czas wykonywanych robót oraz umieszczonych w drogach urządzeń infrastruktury technicznej (np. przyłącza wodociągowe). Faktury elektroniczne nie są wystawiane w przypadku opłat publicznoprawnych takich jak podatek od nieruchomości czy za wywóz śmieci.

Aby nie było wątpliwości co do autentyczności otrzymanych faktur, wiadomości e-mail z załączoną fakturą będą wysyłane z jednego adresu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Faktura zostanie uznana za otrzymaną w momencie wpływu do odbiorcy – data otrzymania faktury jest datą dostarczenia maila.

Zalety korzystania z faktury elektronicznej:
- ochrona środowiska – zmniejszenie zużycia papieru;
- oszczędność czasu – dostarczenie drogą mailową w dniu wysłania;
- wygodne przechowywanie – nie trzeba drukować, można przechowywać na dysku komputera lub
nośniku danych.

Faktury elektroniczne podobnie jak te tradycyjne ¬(papierowe) przechowuje się przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin płatności podatku VAT. Nie ma konieczności ich drukowania.