W poniedziałek 24 lutego 2014 r. rozpoczną się prace „w tunelu” w Brwinowie. Dwa z czterech przęseł wiaduktu zostaną zburzone i na nowo odbudowane.


Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizuje obecnie modernizację kolejowej linii dalekobieżnej Warszawa – Łódź (przebudowę torów, wzmocnienie podtorza, przebudowę urządzeń sterowania ruchem, modernizację sieci trakcyjnej). Od kilku miesięcy związane z tym prace trwają już na terenie gminy Brwinów.

W poniedziałek 24 lutego 2014 r. zaczną się wstępne prace przygotowawcze dotyczące rozbiórki i odbudowy dwóch wiaduktów (dwa przęsła od strony Rynku) – najpierw wiaduktu od strony Rynku, a następnie (od połowy sierpnia) kolejnego. Remont jednego przęsła potrwa ok. 3 miesiące. Prowadzona obecnie modernizacja nie obejmie torów dla pociągów linii podmiejskich.

Prace będą prowadzone z różnym natężeniem w godzinach wieczornych i nocnych. Zostały tak zaplanowane, aby mieszkańcy oraz przejeżdżający przez Brwinów jak najmniej odczuli utrudnienia związane z remontem. Początkowo spółka PKP PLK planowała całkowite zamknięcie przejazdu przez „tunel” podczas remontu wiaduktów i zorganizowanie ponad 16-kilometrowego objazdu przez Pruszków. Oznaczałoby to jednak paraliż komunikacyjny Brwinowa i ogromne utrudnienia dla mieszkańców. Ostatecznie spółka PKP PLK przystała na propozycję burmistrza Arkadiusza Kosińskiego, aby prowadzić prace w godzinach wieczornych i nocnych.

Na czas trwającego remontu zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu w tunelu, polegająca na zastosowaniu w godzinach nocnych (od 19.00 do 6.00) ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną. W ciągu dnia kierowcy będą mogli korzystać z przejazdu pod tunelem normalnie. Całkowite zamknięcie ruchu nastąpi na krótki czas (ok. 30 min) w godzinach nocnych w cztery weekendy, w dni demontażu starych przęseł oraz przy montowaniu nowej konstrukcji wiaduktu. Wykonawca zobowiązał się do sprowadzenia sprzętu, dzięki któremu uda się przyśpieszyć wymianę wiaduktów (stalowa konstrukcja zostanie dostarczona gotowa, do nałożenia na nowe przyczółki). Wykonawca zapewni też w rejonie prowadzonych prac swobodne przejście dla pieszych.